Marton Gergő: Győztes kezdés!

Letöltés

Marton Gergely: Győztes kezdés!
Az M-F Motorsport fiatal reménysége, a csupán 15 éves Marton Gergely
fantasztikus, érett versenyzést bemutatva – saját várakozásait is messze
túlszárnyalva – megnyerte élete első olyan Országos Rallycross Bajnoki futamát,
melyet már a felnőttek között, a Super National kategóriában teljesített.
Gergő, a csapat és az új Skoda Fabia Mk1-es tehát jelesre vizsgázott a nyitányon,
és bizonyította a kétkedőknek, hogy nem volt túl nagy a váltás, és Gergő igenis
megérett arra, hogy fiatal kora és kevés versenytapasztalata ellenére (a tavalyi
volt a legelső éve autóversenyzőként!) a felnőttek között is megállja a helyét.
Felnőtt a feladathoz!
Pedig egyből alaposan belekerült a sűrűjébe! A húsvéti, máriapócsi szezonnyitón
ugyanis a Super National kategória a döntőket leszámítva együtt futott a Super
1600-as kategóriával, így Gergő élete első felnőtt Rallycross versenyén olyan
tapasztalt, rendkívül eredményes és gyorskezű versenyzők ellen mérhette össze
tudását a pályán, mint a nyolcszoros magyar bajnok Bánkuti Gábor, a szintén
magyar bajnok Majerszky Gábor, Ujházi Béla (Super 1600), valamint a Rallycross-
ban és Autocross-ban is többszörös magyar bajnok Luigi (Lajos Gyula), a Magyar
Kupa tavalyi abszolút bajnoka, Csendes Zsolt, Gergő tavalyi junioros riválisa, Klausz
Kristóf, vagy épp a lengyel Witold Starobrat.
Vagyis egyből a történések kellős közepén találta magát, ráadásul egy új autóval,
és hát meglehetősen cudar időjárási körülmények között, hiszen többnyire egész
hétvégén vizes, sáros pályán kellett helytállnia a mezőnynek (hétfőn még
mutatóban egy kis hóesés is volt!). A feladat tehát nem volt egyszerű, de Gergő a
lehető legjobb és legcsattanósabb választ adta minden kihívásra, ami ezen a
hétvégén elébe került.
Vasárnap reggel, a szabadedzésen nagyon okosan még csak ismerkedett a
körülményekkel, és felmérte a pálya pillanatnyi állapotát, a már tétre menő
időmérő edzésen viszont már komolyan odatette magát, és a saras pályán egy
abszolút első időt repesztett a Super National kategóriában. Hamar megadta tehát
az alaphangot, és innentől kezdve egész hétvégén ehhez tartotta magát.
Az első előfutamban – élete első felnőtt előfutamában – Majerszky és Starobrat
közül kellett elrajtolnia Gergőnek. A start pillanatát remekül kapta el, és a Skoda
sem torpant be, így az első kanyarban el tudott fordulni Majerszky előtt, és az
ilyenkor a nagy tumultusban szinte szokásos kis koccanást is remek reflexszel
védte ki (Majerszky is fair volt). Starobrat ugyan kihasználta a rajtnál a hátsókerék-
meghajtás előnyeit, és kívülről elment Gergőék mellett, de aztán a második
kanyarban hibázott, amit kihasználva Gergő az élre állt. Utána pedig ott is maradt
a leintésig – szinte magától értetődő természetességgel, a legkisebb hiba nélkül,
mintha több tíz éve ezt csinálná.
Az első napot tehát futamgyőzelemmel zárta a csapat, és Gergő a Super
Nationalben is az élről várta a másnapi folytatást, sőt, a Super 1600 mezőnyéből is
csak az esőben mindig remeklő Bánkuti Gábor tudott gyorsabb lenni nála.
Hétfőn, a reggeli bemelegítő edzésen Gergő ott folytatta, ahol az előzőnap
abbahagyta. A Super Nationalben ismét az övé volt az abszolút leggyorsabb
köridő, és a SuperCars (az összkerekes csúcskategória) mezőnyéből is csak hárman
voltak nála gyorsabbak, igaz, ennek nem sok jelentősége volt ezen a tét nélküli
gyakorláson.
A második előfutam viszont annál nagyobb jelentőséggel bírt. Előzőnapi
remeklése folytán Gergő választhatott elsőként rajthelyet futamában, ám ő az 1-
es helyett a 2-es starthelyet választotta, mivel az kevésbé volt felhordva sárral. A
rajt ezúttal viszont nem sikerült a legjobban, így belül Luigi, kívül pedig Starobrat is
elment az első kanyarban a Fabia mellett. A 2. kanyarban viszont már Gergő
fordult el 2.-ként Luigi mögött, majd a 2. körben ugyanott Luigit is meglepte, és
remek manőverrel körbeautózta kívülről a kategória tavalyi legeredményesebb
magyarját, aki tegyük hozzá, ezen a versenyen még nem saját SEAT-jával, hanem
egy bérelt, az övénél gyengébb autóval indult. Utána pedig megint jött a hiba
nélküli, makulátlan vezetés, és az újabb futamgyőzelem Gergő részéről, ami
egyben újabb abszolút elsőséget is jelentett a Super Nationalben, így két előfutam
után máris biztossá vált, a délutáni döntőben Gergő indulhat majd a pole
pozícióból!
A harmadik előfutamra így már ki se kellett volna állnia, de fiatal versenyzőként
egy új autóval minden megtett kör aranyat ér, ezért nem volt kérdés, hogy kimegy
a pályára. Ráadásul most tét nélkül lehetett tesztelni, így fel is kerültek a slick
gumik az autóra, hogy legyen összehasonlítási alap a döntő előtt a különböző
mintájú gumik között. A rajt most sem volt az igazi, így Ujházi Béla és Klausz
Kristóf is Gergő előtt fordult el az első kanyarban, előbbi Opeljével kicsit össze is
ért a Skoda eleje, de a futam után mindkét fél egyetértett abban, hogy egy
szokványos versenybalesetről volt szó csupán. Gergő végül a 2. helyen zárta a
futamot tavalyi junioros riválisa mögött, aki hozzá hasonlóan szintén most
debütált a felnőttek között bivalyerős, 4000 köbcentis BMW-jével.
A Super National tekintetében egyébként Gergőn kívül egyedül Ujházi László
indult az 1600 köbcenti alatti géposztályban, vagyis motorerő tekintetében a
többiekkel szemben némi hátrányban volt az M-F Motorsport fiatalja az első
hétvégén, de a nyálkás, saras idő neki kedvezett, hiszen a Fabiával remek párost
alkotnak ilyen körülmények között.
Végül következett a máriapócsi hosszúhétvége leginkább várt pillanata, maga a
döntő. Hiába az eddigi remeklés, hiába volt egész hétvégén Gergő a leggyorsabb
kategóriájában, a pontokat csak a döntő végén fogják kiosztani, most dől el
minden! Az első sorból Gergő mellől Luigi várta a rajtot, míg mögöttük két
hátsókerekes autó Klausz Kristóffal és Starobrattal a volánnál – sűrűnek ígérkezett
az első kanyar! Az is lett. Gergő tökéletesen kapta el a rajt pillanatát, Luigi viszont
egy picit talán a tökéletesnél is jobban, így ő fordult el az élen az első kanyarban,
míg mögötte a nagy tumultusban Gergőnek sikerült okosan besorolnia a 2. helyre.
Nem sokáig követte Luigit, a tavalyi bajnokság 2. helyezettje (a 2012-es nyílt
magyar bajnokságot a cseh Roman Castoral nyerte) ugyanis – tőle szokatlan
módon – az 1. kör utolsó kanyarjában egy leheletnyivel lesodródott az ideális ívről,
hagyott egy kis helyet maga mellett belülről (vélhetően már a defektje
következményeként), Gergő pedig a lehetőséget egyből meglátva, ahogy kell,
szemfülesen betette mellé a Skodát a belső ívre, rá a rázókőre, és megelőzte őt.
Közben a két autó összeért ugyan, de az eset a versenybírák szeme előtt történt,
és ők egyszerű versenybalesetnek minősítették a látottakat, még csak
figyelmeztetésben sem részesítették Gergőt.
A 15 éves tehetség pedig innentől egy pillanatra se nézett hátra, könyörtelenül
behúzta a győzelmet, és egész hétvégi bravúros, hibátlan teljesítményére feltéve a
koronát, megnyerte élete első Országos Rallycross Bajnoki futamát a Super
National kategóriában, a felnőttek között. És persze géposztályában, az 1600
köbcenti alatti autók versenyében is ő lett az első, ott még nagyobb fölénnyel.
Luigi sajnos nem ért be a célba. Mint később ő maga bevallotta, már a Gergővel
történt koccanás előtt defektet kapott, és később emiatt kellett kiállnia. Vagyis az
említett ütközés hatásaitól teljesen függetlenül – tesszük hozzá halkan.
Ez lett a befutó a pályán, ez már egészen biztos, de a hivatalos végeredményre
sajnos még várni kell. Luigi csapata, az OZS Racing Team ugyanis a verseny
leintése után óvást nyújtott be az eredmény ellen, szerintük ugyanis szabálytalan
volt Gergő manővere. A hivatalos versenyfelügyelők másképp látták, és mindkét
félt meghallgatva, az esetről készült perdöntő videofelvételeket is megtekintve
elutasították az óvást. Luigiék csapata viszont tudomásunk szerint élni kíván
fellebbezési jogával, ezért fordulhat elő, hogy a verseny végeredménye egyelőre
nem tekinthető hivatalosnak.
Gergő és csapata, az M-F Motorsport maximálisan elfogadja és tiszteletben tartja
mind a másik csapat véleményét, mind a versenybírák és a versenyfelügyelői
testület döntését, és nem kívánja kommentálni az ügy részleteit. Örülnek a pályán
elért eredményüknek, és annak, hogy egy olyan kiváló, többszörös magyar bajnok
pilóta ellen harcolhatnak az idei évben, aki láthatóan tényleg minden követ
megmozgat annak érdekében, hogy legyőzze őket. Ilyen ellenfélt, ilyen
ellenfeleket legyőzve édes csak igazán a győzelem íze, és így van igazán nagy
sportértéke minden egyes apró kis részsikernek, amit elér Gergő és a csapat a
pályán.
„Nagyon örülök, hogy ilyen jól sikerült első versenyem a felnőttek között.
Köszönöm szépen a családomnak a támogatást, Gyurinak (Fodor György
csapatfőnök, az autó főszerelője – a szerk.), hogy ilyen jól felkészítette az autót,
Kristófnak (Hári Kristóf, fiatal mérnök-egyetemista, Gergő versenymérnöke – a
szerk.), aki a teszteken sokat segített nekünk a futómű beállításában, és köszönöm
mindenkinek, aki akár csak egy jó szóval is segített a hétvége során. Nagyon
boldog vagyok, most mégis kicsit vegyesek az érzelmeim. Jobb lett volna, ha a
leintéssel véget ér ez a verseny, és felhőtlenül ünnepelhetem ezt a győzelmet a
dobogó tetején. De azért így se rossz! Ezúton szeretnék gratulálni minden
versenyzőtársamnak a hétvégi teljesítményéhez, öröm volt ilyen jó versenyzők
ellen harcolni a pályán. Az első versenyt úgy néz ki, sikerült megnyernem, de
tudom, hogy most nem szabad elszállni, és most kell csak igazán a helyén kezelni a
dolgokat. A neheze még csak ezután következik!” – fogalmazott rendkívül éretten
a máriapócsi versenyhétvége után Marton Gergely.
A Magyar Országos Rallycross Bajnokság következő futamát két hét múlva, április
13-14-én rendezik a Nyirádi Motorsport Centrumban.