Zángó család – A pályán ellenfelek vagyunk, de egy csapatban játszunk!

Drifted.hu

Letöltés

Zángó család – A pályán ellenfelek vagyunk, de egy csapatban játszunk!
A Drifted.hu Országos Drift Bajnokság street mezőnyében két tehetséges pilóta robbant be a
köztudatba. A Zángó családban apa és fia rögtön dobogós helyezést értek el, sőt egymás ellen is
csatázniuk kellett. Vélhetően nagy jövő előtt állnak, így megkérdeztük őket, hogy eddig hol voltak.
A drift köztudottan nagyon könnyedén „megfertőzi” az embert és függőséget is okozhat. Nálatok hogyan
történt mindez?
Zángó "Fater":
Nálam úgy -még leírni is rossz az évszámot, 1982 környékén egykori Ladával rallyzó sógorom
hatására kezdődött az agybetegség, és akkor még nem is driftnek csak csapatásnak vagy keresztben autózásnak hívtuk.
Az egész a családi 1200-es Lada éjszakákon való elkötésével és a környék ipari parkolóiban, földútjain való
farolgatással kezdődött. Ezek a próbálkozások általában kisebb mint nagyobb sikerekkel jártak, aminek sokszor
hajnali kalapálás, felni egyengetés lett a vége (remélem a szüleim nem olvassák a cikket). Mivel autószerelő
szakközépbe jártam szinte kötelező volt a motorozás és ebből adódóan a tuningolás is, így ennek köszönhetően néhány
gyorsasági versenyen is indultam, de már akkor is az autók vonzottak igazán. Aztán mikor már jogsim is lehetett 18
évesen vettem egy 22 éves Ladát, amit a rozsda tartott össze, de egész jól összeszögeltem, megerősítettem a
futóműveket, mert indulni szerettem volna valamilyen amatőr versenyen. A felkészülésnek és ezzel az én rallys
pályafutásomnak is az lett a vége, hogy egy murvás negyedik telitalpas balost úgy elszámoltam, hogy engem
kiskanállal raktak össze 3 hónap alatt a kórházban, az autó meg ment a kukába. Na innentől a csapatásban következett
kb. 30 év szünet, ami leginkább munkával és a rally pályák melletti nyálcsorgatással telt el.
Aztán tavaly május 1-én családostól lementünk Taszárra, mert Block Mester videói után már kíváncsiak voltunk
milyen is élőben egy magyar Gymkhana és Drift verseny. Itt ültem be taxizni Pelikán Gergő mellé, és mikor
kiszálltam az autóból már tudtam, hogy nekem ezt kell csinálni, ezt a sportot nekem találták ki, haza értem! Jimmy a
fiam -akinek akkor még jogsija sem volt, ugyan úgy fülig érő szájjal és lelkesedéssel szállt ki a bömösből, rá szintén
így hatott a kilincsel előre autózás és innentől megpecsételődött a sorsunk. A következő héten már tárgyaltunk
ZsPower Zsoltival és nyár legvégére el is készült az AUTÓ.
Idén első alkalommal a Gymkhana bajnokság nyitófutamán láttunk titeket, majd jött a tököli Sebesség
Fesztivál, ahol a drift bajnokság street mezőnyében mindketten kupával tértetek haza. Hol voltatok eddig?
Zángó "Fater":
Tulajdonképpen szeptembertől kezdtünk el autózni, akarom mondani megtanulni autózni ezzel a
drift szörnyeteggel, mert ezt igen is meg kell tanulni ez semmilyen más szakághoz nem hasonlítható technikát igényel.
A régi ladás és utcai BMW-s beidegződések azért természetesen nekem előnyt jelentenek, de ezt a stílust ugyan úgy
meg kellett nekem is tanulnom, mint Jimmynek, aki abszolút a nulláról indult! Ő előtte két héttel kapta meg a jogsiját,
ahogy elkészült az autó így az ő teljesítménye még becsülendőbb! Székesfehérváriak vagyunk, itt a környéken
semmilyen gyakorlási lehetőség nincs sajnos. A szentkirályi reptérre jártunk gumit koptatni, de itt elég korlátozottak a
lehetőségek, így mikor már kicsit jobban éreztük a vasat, akkor már ez sem elégített ki bennünket és átpártoltunk a
Kakucs Ringre. Ha a kérdésedre rövid választ akarok adni, akkor semmilyen hasonló versenyen előtte nem indultunk.
Gyakorlati tapasztalatunk csak annyi volt, hogy személyautóban nekem csak hátsó kerekesem volt és lesz is, mert az
AUTÓ az hátsókerékhajtású! A "rotációs kapa" első kerekeseket ki nem állhatom, mióta túlsúlyba kerültek a rallyban
- na meg kiváló vadászbarátom és példaképem Janika sem indul - azóta nem is nagyon járunk versenyre.
Nagyon emlékezetes volt az elődöntőben egymás ellen vívott csatátok. Szerencsétek, hogy a Street mezőnyben
felváltva kell teljesíteni a pályát és úgy dől el ki a jobb. Hogyan éltétek meg mindezt? Adtatok egymásnak
tanácsot, vagy némán egymásnak feszültetek?
Zángó "Fater":
A mi apa-fia kapcsolatunk a családon belül is és a kis kétszemélyes "csapatban" is kiváló, de
természetesen a pályán, verseny közben ugyan olyan ellenfelei vagyunk egymásnak, mint bárki más, hiszen jó
eredményt csak így érhetünk el. Ez is egy játék, ahol be kell tartani a szabályokat, amelyek mindenkire ugyan úgy
vonatkoznak, de a végső cél a győzelem! Sőt, úgy gondolom, hogy Jimmynek most még az a legnagyobb kihívás,
hogy engem megverjen, de a fejlődését látva ez hamarosan be is következhet és akkor én jobban fogok ennek örülni,
mint ő! Az különben természetes, hogy egymást folyamatosan figyelve kijavítjuk a hibáinkat és adunk egymásnak
tanácsokat a jobb eredmény érdekében. Mikor az egymás ellen vívott futamot vesztesen befejezte az apai szívem majd
meg szakadt érte, de szerencsére egyedül álltam a pálya szélén és sietni kellett gumizni, így nem volt idő érzelegni.
Különben a végén elért eredményünk kárpótolt ezért és talán a következőkben szerencsésebb lesz a sorsolás.
Jimmy, mi úgy láttuk, hogy több bátorsággal akár magasabban is
állhattál volna az eredményhirdetésnél. Az egymás ellen vívott
párharc során szinte csak ezen múlt a továbbjutásod. A mentális
felkészülésnél lehet, hogy valamilyen praktikát kellene alkalmaznod,
nem gondolkoztál még ilyesmin?
Zángó "Jimmy":
Nem feltétlen a mentális felkészülés hiányának
tulajdonítanám, hogy akkor Apa bizonyult jobbnak, de ezt már más is
javasolta, hogy verseny előtt kicsit szedjem össze a gondolataimat és
próbáljak nyugodtabb maradni akár különböző praktikák segítségével is.
Annak nagyon örülök, hogy kívülről az látszik, hogy akár többet is
kihozhattam volna a versenyből, de a nagyobb tempónál való driftelésnél
még nem voltam száz százalékig biztos magamban, és mint láthattuk a
pályán egy kis hiba, egy rossz terhelésváltás még a profi pilóták
versenyének végét is jelentheti! Az egy autó hátránya még az is, hogy ha
én csinálok valami hibát, ami miatt nem tudom folytatni a versenyt, akkor
Fater se tudja és nem mertem megkockáztatni, hogy egy ilyen miatt ne
állhassunk fel a dobogóra. Úgy is fogalmazhatnék, inkább biztosra
mentem és autóztam egy olyan kört, amit hiba nélkül, vagy apró hibákkal
tudtam teljesíteni. Azt gondolom lesz még alkalom, amikor egymással
kell majd megküzdenünk – remélem a Lóerők Éjszakája street 1.- 2.
helyért rendezett döntőben - és akkor már „bevállalósabban” fogok én is
teljesíteni Faterral szemben is.
Egyben van nagyon a versenyautótok, mit kell tudni róla?
Zángó "Fater":
Ez egy ZsPower Szabó Zsolti által kicsit a mi instrukcióink alapján megépített E36 4000 V8,
hátratolt motorral és a driftre kialakított nagy kormányszöges első futóművel. Kezdő autónak nagyon megfelelő, a
street kategóriában biztosan nem kell ennél jobb technika a jó eredményhez, de a gymkhanára pl. a hegesztett difi és a
szélesített első futómű már kifejezetten hátrány! Az autót különben kizárólag mi ketten javítjuk és gumizzuk, és az
hogy egyben van az annak köszönhető, hogy már szinte aknalakók lettünk és az összes szabad és nem szabad időnket
az autó szögelésére fordítjuk. Már azon is csodálkozom, hogy a feleségem még nem mutatta fel a " piros lapot" mert
azt már megkaptam, hogy jelentsem át a lakhelyemet a pincébe az autó alá! Nagyon sok gyerekbetegségen vagyunk
túl, szinte teljesen újra összeraktuk az autót, mert mindig megáll valami és fejlesztünk folyamatosan. Ezen kívül a
Gymkhanára teljesen más vezetéstechnika, stílus, beállítások, gumik és difi kell, ami megnehezíti a dolgunkat, hiszen
ebben a bajnokságban is szerepelünk, én jelenleg a 4. helyen állok.
Lesz esetleg egy iker tesója az autónak, hogy akár a jövő évben a PRO mezőnyben együtt is lássunk titeket
csatázni?
Zángó "Fater":
Természetesen látva a pro mezőny csatáit már alig
várjuk, hogy mi is ott nyomhassuk neki, de addig még sokat kell
tanulnunk. Az, hogy ezt mivel és legfőképp miből fogjuk megtenni az
még a jövő nagy kérdése nekünk is, ugyanis az én anyagi lehetőségeim
korlátozottak és annak is örülök, ha ezt az autót mindig fel tudjuk
készíteni a következő versenyre. Szponzorunk jelenleg nincs így a családi
kassza adta lehetőségek határait feszegetjük. Arról nem is beszélve, hogy
látva a mezőnyt a proban már nem lehet használt gumikkal és ezzel az
alap, 300 lovas motorral komoly eredményt elérni, ide mindenképpen
beruházni kell, ha akarunk valamit. Többek között ezért kellenének a jó
eredmények az idén, hátha könnyebben találunk támogatókat a jövőben!
Hogy tetszet a drift családi légköre, magával ragadott titeket?
Zángó "Fater":
A depó hangulata külön élmény számomra, szinte
mindenki nagyon közvetlen és segítőkész velünk, amit innen is köszönök
nekik. Én a munkám során megszoktam, hogy ha valamelyik
kollégámnak az út szélén problémája van, akkor természetes, hogy
segítünk egymáson. Ma neked, holnap nekem kell a segítség! Itt ugyan
ezt tapasztalom, a pályán kívül az ellenfelek is segítenek egymáson és ez
így van rendjén. Több versenyzővel nagyon jó kapcsolatunk alakult ki
már ez alatt a rövid idő alatt is, többen vannak, akikkel versenyen kívül is
szinte napi kapcsolatban vagyunk.
Mit vártok el magatoktól a Lóerők Éjszakáján? Úgy hírlik a street mezőnybe több mint 10 külföldi pilóta fog
nevezni a magyar srácokon kívül!
Zángó "Fater":
Annak kifejezetten örülök, hogy többen leszünk így még érdekesebb lesz a verseny és talán többet is
lehet versenyben autózni! Remélem a szervezőknek sikerül megoldani, hogy pörögjenek az autók az edzésen, hiszen
mi ketten vagyunk az egy vasra így személyenként kevesebbet gyakorolhatunk a pályán. A cél az előző verseny
tükrében természetesen a dobogó, és ha minden összejön, akkor a legfelső foka, de ehhez a többieknek is lesz
egynéhány szava. A neveket látva jó kis mezőny alakul, oda kell tenni magunkat az eredményért!
Zángó "Jimmy":
Egy nagyon jó versenyre számítok! Célnak az előzőnél akár csak egyel jobb eredmény elérését
tűztem ki, de ahogy elnéztem a nevezettek listáját, és hallottam a külföldi versenyzőkről, hát meg kell, mondjam nem
lesz egyszerű dolgom, ha ezt meg akarom valósítani. De nagyon örülök, hogy a mi kategóriánkban is egyre többen
indulnak, sokkal színesebb ezáltal a mezőny és többet autózhatunk mi is versenykörülmények között.
Végül mit üzentek a nézőknek? Miért lesz érdemes június 8-án a tököli reptérre ellátogatni?
Zángó "Fater":
A pro nevezési listát olvasva úgy gondolom ilyen elit mezőny még nem volt együtt magyar
versenyen, ezért ezt kár lenne kihagyni! A magam részéről ígérhetem, hogy most is a pro pályát fogom olyan
bevállalósan megcsinálni, ahogy csak a csövön kifér, a kanyarszögünkre pedig figyeljetek nagyon, már ha láttok
valamit majd a gumifüsttől :-)))
Zángó "Jimmy":
Remélem, nagyon sokan kilátogatnak a rendezvényre és szurkolnak majd a versenyzőknek.
Rengeteg autó lesz, és emiatt nagyon sok izgalmas párharcnak nézünk elébe. Erről gondoskodunk mi is, ezért tényleg
kár lenne kihagyni!
Sok sikert kívánok nektek a szervezők nevében is!
(Rozovics Tamás "Zora")