Szabó Krisztián és az Autósport

Autocross, Buggy 1600 - XLavina- Pap Motor SE

Interjú, Szabó Krisztián Autocross Európa bajnokkal!




Kedves Krisz!

Fiatal korod ellenére óriási dolog az EB bajnoki cím, de mi is vezetett idáig? Merre jártál, milyen autós szakágakban, mire idáig eljutottál?

- Kis Sándor tanácsára választottam az autocross-t, mert azt mondta ha laza talajon akarok versenyezni akkor, a lépcsőket ki kell járnom.

Autocross, rallycross vagy a tereprali lehet, az ahol a gokarthoz hasonlóan gyakorolni tudom a jellegzetes fogásokat. Amúgy volt egy verseny gokartom is gyerekkoromban, de én quadozni akartam (Krisz édesapja többszörös magyar bajnok ebben a szakágban). A quadot túl veszélyesnek tartotta a családom, terepjáróztunk is a környék dimes-dombos vidékein.

2008-ban indultam először a junior kategóriában itthon, nem voltunk sokan, sikerült megnyernem a bajnoki címet. Már első évben elindultam Nyirádon az EB-n, ahol viszont húsz feletti induló volt a mezőnyben a junior kategóriában. Az első két versenyen csak 7-8. hely lett, de Secovcében már dobogón álltam. Itt fogalmazódott meg bennem először, hogy komolyan kellene venni az Európa bajnoki sorozatot. 2009-ben jöttek az eredmények, akkor éreztem, hogy az álom lehet valóság, megszerezni az év végi első helyet. Ez sikerült is, és 2009-ben nehezebben, de meg is védtem a Junior Európa Kupa címemet.

A felnőttek között ez volt harmadik évem, 2012-ben ötödik voltam. Tudni kell a mezőnyről, hogy test-test elleni harc van végig, van ahol ötvenen rajtoltunk el, és az edzéseken pár tized dönt a jobb rajtpozícióról.

Az autóm egy összkerekes, szekvenciális váltós Hayabusa motoros Buggy. Ezzel az 1600-as kategóriában indulok, olyan 250 lóerő biztos van benne, az 500 kg-os autót elég gyorsan mozgatja.

100-ra 3 mp alatt gyorsul, ennek megvan az ára is 100 litert is elfogyasztani 100 km-re de szerencsére, csak 10 literes tankja van, ez is elég a 4-5 körös versenyekre.

Az idei évről igazából nálam jobban beszél Borbás Bálint barátunk cikke:

Három a magyar igazság – tartja a mondás. Az idei volt Szabó Krisztián harmadik szezonja az FIA Autocross Európa-bajnokság Buggy 1600-as mezőnyében, ennyi idő kellett hát a 21 éves magyar tehetségnek, hogy a juniorok után a felnőttek között is felérjen Európa csúcsára. Ez is volt a célja. Idén Európa-bajnok akart lenni, és ezt kertelés nélkül ki is merte jelenteni az év elején. Konkrét haditervvel is készült, tudniillik, a fejébe vette, hogy minden futamot a top4-ben akar zárni. Persze egy dolog valamit eltervezni, és egy másik megvalósítani! Krisz viszont csapatával együtt megcsinálta!

A fiatal magyar kiválóság rögtön az év első versenyén, a lettországi Bauskában megadta az alaphangot, ahol fantasztikus győzelmével minden riválisa számára egyértelművé tette, idén az Európa-bajnoki cím a célja, és ebből nem enged. Utána a Seelow-i futamot, meg úgy un blokk az egész pályát elmosta az özönvízszerű eső, így ezt a fordulót törölték, és Krisz Bauskai győzelmének köszönhetően több mint egy teljes hónapot tölthetett el a bajnoki tabella élén. Vajon hányan gondolták volna akkor, hogy ebből az egy hónapból egy teljes évnyi királyság lesz, és Krisz az egész év tekintetében egy pillanatra sem engedi ki a kezéből a vezetést?! Pedig pontosan ez történt.

Cunewaldében ugyan becsúszott egy kis hiba a tervbe, és a top4-ből ezúttal egy 5. hely lett, de utána Nova pakai 3. és Franciaországi 2. helyének köszönhetően Krisz hamar meglépett a többiektől a pontversenyben, így hazai, Nyirádi futamára is az Eb abszolút éllovasaként érkezett. Nyirádon pedig olyan euforikus élménnyel ajándékozta meg hazai közönségét, hogy a helyszínen levők ezek után akkor is boldog évet zárnának, ha idén elmaradna a karácsony! Krisz a verseny első napján nem találta a ritmust, és csak 10. lett, de vasárnap olyan feltámadást mutatott be csapatával együtt, ami egy külön körmenetet is megérne! A döntőben a 4. helyről indulva, egy parádés rajttal körbeautózott mindenkit és az élre állt, onnantól pedig nem nézett hátra, könyörtelenül behúzta a futamgyőzelmet. Remek előadás volt, járt a vastaps, és Krisz büszkén hajolt meg a világ legjobb közönsége előtt.

A cél a folytatásban is a top4 volt, és ezt Prerovban egy 4. hellyel sikerült kipipálni. A megbízhatóan kimagasló szereplésnek köszönhetően így aztán Krisznek már egy fordulóval a bajnokság vége előtt, Franciaországban lehetősége nyílt bebiztosítani év végi elsőségét. Hogy mi kellett hozzá? Hát persze, hogy egy top4! Csak még egy utolsó, és megvan az áhított cél, a felnőtt Eb-cím. Nem volt könnyű, brutálisan nehéz volt, de Krisz megcsinálta! A B-döntőből feljutva, az A-döntőben ötöt előzve megkaparintotta a 4. helyet, feltéve ezzel a koronát egész éves szereplésére. Így Maggiorában már egy tét nélküli jutalomjáték következhetett, ahol bár a buggy most nem ment úgy, mint szokott, de Krisz nagyot küzdve így is feljutott a B-döntőbe az A-ba, amivel a magyar csapat év végi 2. helyéhez nagyban hozzájárult a Nemzetek Kupájában.

2013-ban a FIA Autocross Európa Bajnokság-ban indultál. Mely futamok töltöttek el kellemes érzéssel és miért?

2013 az első verseny Musa. Tudtam, ha valahol akkor itt tudok nyerni , sikerült is ez lett az első felnőtt győzelmem. Erre tudtunk alapozni egész idényben feltöltött mindegyikünket.

Nyirádot talán nem is kellene említenem. Azonban nem ment jól szombaton, nagy volt az elvárás, nem ment a kocsi rendesen, zavartak a körülmények. Több jó taktikai húzást csináltunk, így sikerült hazai közönség előtt nyerni, fantasztikus volt, a kupát édesapámtól vehettem ráadásul át.

Az utolsó előtti futam volt még ami megérintett, a francia, amikor megnyertem. Nehéz lett volna az utolsó futamon mindenre száz százalékosan figyelni.

Magyar versenyzőként, a külföldi szerepléseid alkalmával mit tapasztál a Depóban történő életről?

Amikor juniorban először jöttek az eredmények, többen kérdezgették, hogy mikor megyek fel, látszott, hogy figyelnek. Mivel ez az ötödik teljes szezonom, így már nem magyarnak tekintenek hanem egy versenyzőnek. Ezen a szinten nincs olyan hogy különböző nemzetek, ez egy nemzetközi összeszokott társaság. Ahogy egyre jobb lettem elkoptak azért csapatok, közösség – de akik végig mennek egész évben, azokkal összetartunk. Tomival és Karcsival, mindenképpen belsőségesebb a viszony napi szinten segítünk egymásnak. Óriási dolog a nemzetek kupájának második helye, de ez csak mi gondoljuk, hogy magyarként extra, ők már profi versenyzőként tekintenek ránk, akiket le kell győzniük.

November 15-17-én kerül Budapesten megrendezésre a Autó + Motor + Sport EXPO 2013. Ha jól tudom ezen te is részt veszel. Megtudhatjuk, hogy milyen céllal és hogy hol is lesz ez az esemény?

Igen november 15-17 között lesz a Hungexpo területén. Köszönöm a rendezőknek hogy meghívtak ilyen nívós társaságba. Magamat és az autocrosszt akarom népszerűsíteni, hogy elfoglalhassa a helyét a szakágak között, azt ami pl. a nyolcvanas években volt. Most van két Európa bajnok, itt ugye nincs világbajnokság, ilyen még soha nem volt a hazai autósportban.

A két Európa bajnoki autóval készülünk, és a szerviz-lakóbusszal, és ott lesz a főszerelőm Gyuri is, aki tud a műszaki kérdésekre is válaszolni. Azt gondolom, a szponzorainknak is tartozunk ennyivel, meg aki szereti az autósportot is kijön azok is a barátaink.

Támogatóim az Xlavina amely autóalkatrésszel és kenőanyagokkal foglalkozik, az Eni i-Ride kenőanyagokat használjuk a versenyautóban, Bódisétól kapjuk a kipufogóinkat, az Öhlins gátlókban a Déczi Suspension segít. A tisztán látásomat az Oakley szemüvegek garantálják, míg a csapat frissességét az Oxxo energiaital család. Ha éhesek vagyunk akkor a váci Rubra Art&Lounge étteremben szoktunk enni. Az edzőm Pap Laci mellett Krasznai Tamás és Keszter Gyuri biztosítja az autó felkészítését.

Fontos kiemelnem a családom támogatását, a barátnőmét Fridáét.

Képek 2013 Nyirád EB

- Hajósi Miklós - Szalay Iván -

www.hajoka.hu