Budai Béla Romániában járt!

Budai Béla: Ha minden jól megy Menya megy idén a Subarunkkal

Szinte biztos, hogy nem brassói aprópecsenyét készített Brassóban Budai Béla, amikor meginterjúvoltuk, mivel azt már a kezdő szakácsok is jól tudják, hogy nem szükséges a közkedvelt ételbe szeletelt paprikát tenni. Ám ő éppen azt darabolt két szervizelés között. Hogy mi került az asztalra, az most titok marad, a vacsoracsata helyett inkább a garázsáról, a terveiről és a szinte az utolsó csavarig eredeti VFTS-éről folytattunk vele egy tartalmas beszélgetést. 


Racing.hu: Először is mesélj arról, hogy mik laknak a kaposvári garázsotokban?

Budai Béla: Hát most éppen nem vagyunk helyszűkében, hiszen így a válság – reméljük- végére el kellett adnom jó pár autómat. A legnagyobb bánatomra meg kellett válnom a sok sikert begyűjtő Toyota Corolla WRC-mtől is. Azzal Turi Tamás és Vizin László is remekül szerepelt korábban. Jelenleg egyetlen autóm van, egy Subaru Impreza WRC.

Racing.hu: És az N-es autók? Azok sincsenek meg? 

Budai Béla: Azokat is eladtuk. A válság sajnos mindenkit alaposan megvisel(t) a magyar rallye-s társadalomban. Minket is. Így ez az egy Subaru WRC árválkodik nálunk jelenleg. Vele járunk versenyekre. Tavaly és tavalyelőtt Csehországba jártunk, most pedig a vőm, Maricsek Miki segítségével találtunk rá egy román bérlőt Victor Baldescut. 


Racing.hu: Bár már találkoztunk párszor ezzel az autóval, de szerintem sokan örülnének, ha azért bemutatnánk egy kicsit… Mi vele a terv? Idén láthatjuk itthon, Magyarországon a bajnokságban a Budai féle Impreza WRC-t?

Budai Béla:Remélem, hogy fogjuk látni. Most vagyunk éppen nyakig a szerződés kötésben, remélem, hogy mire hazaérünk – pláne ebben a nagy hóesésben- addigra sikerül mindent letisztáznunk és akkor úgy néz ki, hogy Krózser Menyhért (Menya) menne az autóval az ORB-ben, egész évben. Az autóról amit elmondhatok az az, hogy egy 2001-es évjáratú, kb. 310-320 lóerős gépjármű, három aktívos. Tavaly csináltunk rajta egy nagyobb felújítást ahol a motortól kezdve elég sok minden ki lett cserélve, és egy új, hófehér „ruhát” is kapott az addigi subarukék helyett. Bízok benne, hogy idén nem kell Csehországig utaznunk és itthon ki tudjuk adni bérbe.   

Racing.hu: Elég e a csapatnak, ha csak Menya megy majd az autóval vagy lesznek szabad időpontok is, ha netalán másnak is megtetszene az autó, lesz e mód a bérlésre? 

Budai Béla: Hát ez egy nagyon megfontolandó kérdés ha megkötünk rá egy egész éves szerződést. Nem mindegy, hogy kinek adjuk oda, a szerződést pedig nem ártana mindkét félnek betartania, és ez pedig rám is vonatkozik. 

Racing.hu: Mint mondtad van hely bőven a garázsban. Terveztek e autóvásárlást?

Budai Béla: Egyelőre nem. A rallye világ elmegy mindenféle irányba. Először jöttek ezek az 1600 ccm-es WRC-k, most próbálják ezt az R5-ös kategóriát. Mivel nekünk csak egy szériaautónk volt, mert próbáltunk mindig gyári autókat, A-sokat és WRC-ket vásárolni. Hogy ez most milyen irányba megy el, azt nem tudni. Mivel a hazai szövetség és az F.I.A. is igyekszik minél olcsóbbá tenni ezeket az úgynevezett „mini WRC-ket”, ezért meg kell várni ezt az egy-két évet, hogy eldőljenek a dolgok és kiderüljön, hogy mit érdemes venni. Az R5-öst, ha jól tudom a Peugeot csinálja, de talán a Hyundai, a Volkswagen és még több gyártó is belevágott ebbe témába, tehát érzésem szerint most ki kell várni, hogy mi is lesz pontosan. 

Racing.hu: Ezt a WRC projektet leszámítva mivel telnek a hétköznapjaid? 

Budai Béla: Autókereskedéseink vannak Siófokon és Kaposváron. A márkakereskedést már befejeztük, visszaadtuk, mert annyira visszaesett az értékesített új autók száma, mind Magyarországon, mind pedig Somogy megyében, hogy kénytelenek voltunk általános szervizként tovább folytatni. Jelenleg is így üzemelünk. 

Racing.hu: És mi újság a családdal?

Budai Béla: Hát én már nagypapa vagyok. 12 éves az unokám, ő jégkorongozik. A 9 éves unokám is a jéghokit választotta. Nem az autósport irányába indultak a csemeték. A kisebbik lányom 28 éves, ő Pécsre költözött, oda ment férjhez, Czakó Janekhez. A nagyobbik lányom pedig Maricsek Miki felesége, van két gyermekük. De az egészben a legjobbak az unokák. A feleségemmel pedig csináljuk a céget, a kaposvárit és a siófokit. 

Racing.hu: A végére pedig egy olyan kérdést tartogattam, amit minden interjú alanyunknak fölteszünk. Véleményed szerint, hogyan lehetne elmozdítani a magyar rallye-t a jelenlegi helyzetéről? 

Budai Béla: Pénzes Zsolt személyében új vezető került az RSB élére. Ahogy látom, ő másképp gondolkodik, ezért bizakodó vagyok. Bízok benne, hogy a rallye visszakapja a régi fényét. Már majdnem mindenki elkerült bennünket. Az osztrákok, a szlovákok, majdnem mindenki. Remélem, hogy ez az új vezetés majd gatyába rázza a dolgokat. Eddig mindig törekedtünk az F.I.A. szabályzatának a megtartására, követésére, például, hogy nem mehet A-s autó és WRC. De ezzel elvesztettük ugye a nézőket. Nagyon jók ezek a Mitsubishik, amikkel – szögezzük le- semmi bajom sincs, csak mikor már a tízedik prüttyög el egymás után ugyanúgy… Nagyon sok nézőt vesztettünk emiatt. És nagyon sok nézőt vesztett a rallye sport is vele! Úgyhogy én úgy gondolom, hogy az A-s autók és a WRC-k visszahozásával várhatóan elkezdünk egy kicsit elindulni felfelé. Megjelentek a WRC-k a nevezési listákon is és ez biztosan vonzza majd az embereket is a pályák mellé. Régen a világot körbejártuk, a világbajnokságra elmentünk, hogy ilyen autókat láthassunk. Ezért is bizakodom a fellendülésben, hiszen ezek a csúcsautók immár itthon is újra kézzel fogható közelségbe kerülnek. 

Racing.hu: Még egy utolsó kérdést engedj meg. Megvan- e még a VFTS-ed?

Budai Béla: A gyári VFTS-em az természetesen megvan. Azt az autót a 80-as évek közepe felé hoztuk Vilniuszból, egy három éves tárgyalás után. Kb. 10 éve bent áll a garázsban, a motor tönkre ment benne, azóta ott pihen. Többen hívtak már Németországból, Angliából, Csehországból, mivel ezen az autón nagyon kevés elem van lecserélve. A domborítások közül is talán, ha az egyik hiányzik, minden eredeti rajta. Sokan meg akarták venni, és meg akarnák venni. Csak megígértem a kisebbik lányomnak, Marcsinak, aki Ollé Sasával versenyez, hogy ez egyszer majd az övé lesz, és így ez ott áll a garázsban, nem eladó. 

Racing.hu: Azt tudod e, hogy mi lesz a sorsa?

Budai Béla: Én nem tudom, hogy mit szeretne ő vele csinálni, de az biztos, hogy az értéke nem csökken, növekszik. Amikor mi ezt hoztuk, borzasztóan nagy szó volt az, hogy VFTS. Érzékeltetés gyanánt mondom, hogy felért azzal, mintha most idehoznánk egy legújabb Citroen DS3 WRC-t. Kevés embernek adatott meg az, hogy gyári, orosz VFTS-el menjen! Ez egy nagyjából 110-120 lóerős autó volt – nem úgy mint a mai „repülőgépek”- de egy nagyon megbízható, jó autó volt. 

Racing.hu: Köszönjük a beszélgetést és sok sikert kívánunk a tárgyalásokhoz, találkozunk a szervízparkokban!