Selmeczi Gyuri "Bányász" az 1989-es Magyar Rallyebajnok!

Bányász: Az A-s Lanciám egy nagyon durva kocsi volt!

Huszonnégy éve söpörte be a bajnoki címet Selmeczi György Jutassy Józseffel a jobbján, Ferjáncz Attila ex Audi Quattrojával, az abszolút értékelésben, a Magyar Bajnokságban. A rallyesport hatalmasat változott az azóta eltelt majd negyed évszázadban, de Selmeczi Gyuri ugyanúgy a versenyautók körül mozog. A múltról, a jelenről és egy kicsit a sportpolitikáról is beszélgettünk a ma már csak majdnem pécsi bajnokkal.

Racing.hu: Mivel foglalatoskodsz mostanában?

Selmeczi György: Az a kérdés, hogy a főállásomra gondolsz e? 

Racing.hu: Így van. Ez a kérdés.

Selmeczi György: Főállásban a legnagyobb hazai olajcégnél dolgozom, mint rendszerkezelő. Most pedig Budai Béla barátommal eljöttem ide Brassóba, de már megbántam. :-) Folyamatosan dolgoztat. Azt mondta, hogy semmi dolgom nem lesz, üdülni kell jönni, de ez nem igaz! :-) Pont szögeket húztam ki a gumikból, mielőtt beszélgetni kezdtünk. 

Racing.hu: A szöges gumiból, mivelhogy most nem lehet szöges gumikat használni… Kinek a gumijából is húzgálod ezeket a szögeket? 

Selmeczi György: Bélának a WRC-jével megy itt most egy román srác és neki szervizelünk. 

Racing.hu: Tehát azt már tudjuk, hogy ezzel a brassói túrával alaposan felültettek téged, de ugorjunk vissza az időben, egészen 1989-ig, amikor is abszolút magyar bajnoki címet szereztél.  

Selmeczi György: Akkor kerültem a Novotrade-NavigátorSE-hez, ami a Camel Rallye Team volt, és ketten, Ferjáncz Attilával versenyeztünk pilótaként a csapatnál. Akkor az Attilától megörökölt Audi Quattro-val versenyeztem, a hazai bajnokságban, ő pedig a Lancia Deltával ment az EB-n. 

Racing.hu: Nem sok versenyzőnek adatott meg, hogy A-s Lanciával versenyezhessen, de te ezt is elmondhatod magadról. Milyen volt ez az autó? 

Selmeczi György: Egy nagyon durva kocsi volt! Közel 300 Le-s, borzasztóan erős autó volt, csak megbízhatatlan, főleg az Audihoz képest. Az Audi szívómotoros volt, 204 Le-t tudott. A Lancia turbós volt, teljesen másképp ment, más hajtáslánccal, totálisan más volt. Lényegesen nagyobb volt a nyomatéka, jobban is gyorsult. 

Racing.hu: Kik voltak az ellenfeleid 1989-ben? 

Selmeczi György: Ranga Laci ment egy másik Lanciával, Szabó Tomi egy Cserkúti féle BMW-vel, Ifj. Tóth János egy iX-es, összkerék hajtású BMW-vel, hogy csak az élmezőnyt, a legnagyobb autókat említsük. 

Racing.hu: Hányan indultak 24 éve a Magyar Bajnokságban? 

Selmeczi György: Kb. 100-120 páros volt ott egy-egy futamon, és bizony nevezőket kellett elutasítani az óriási érdeklődés miatt. Voltak, akik nem rajtolhattak el a futamokon. Volt kieséses rendszer, az első osztályból ki lehetett esni a jelenlegi Rallye2-be, és onnan fel lehetett kerülni a mostani ORB-be, pont úgy működött ez a rendszer, mint a fociban az NB1 és az NB2 tekintetében. 

Racing.hu: Miért merült feledésbe szerinted ez a szabály?

Selmeczi György: Mert nagyon a pénzről kezdett el szólni a rallye. Egyre jobb autók, és ezzel párhuzamosan egyre több pénz került a sportágba. Amint pedig a gazdaság elkezdett összeomlani kevesebb lett a szponzor. Kiszálltak a biztosítók, a cigaretta reklámokat is korlátozták, eltűntek a dohányipari cégek is, nem maradt elég szponzor. Lassan elsorvadt a sportág. Most van 25-30 esetleg 40 páros az élvonalban, ahová nagyon drága a nevezés. Valamikor ingyen adták az utakat, ingyen lehetett versenyezni, a rendezők is sok mindent ingyen kaptak. Most minden négyzetméterért fizetni kell, ezért óhatatlanul és óriási mértékben megemelkedtek a rendezési költségek. Ettől automatikusan megemelkedtek a nevezési díjak és pont úgy jártunk, mint az osztrákok vagy a szlovákok, hogy alig van versenyautó. 

Racing.hu: Foglalkozzunk egy kicsit a magánéleteddel: beszélj, kérlek a családodról!

Selmeczi György: Az unokám most 12 éves, nagyon jól elvagyok, a felnövekvő lurkóval minden együtt töltött percet nagyon élvezünk mind a ketten. 

Racing.hu: Pécsen születtél és ott is élsz még? 

Selmeczi György: Nem, már nem lakok Pécsett. Bár messze sem kerültem a szülővárosomtól, mert Pécstől mindössze 1 km-re, Nagykazáron lakok. A Pécs vége táblától, már látszik Nagykazár eleje. A város központjától, a Széchenyi tértől 6 kilométerre van a falu. Nem a világ végén élek, az biztos. 

Racing.hu: Mikor kezdődött az autósport iránti szereteted és érdeklődésed? Emlékszel még arra a napra? 

Selmeczi György: Emlékszek természetesen. 1974-ben volt. Miután 1973-ban leszereltem ’74-ben már gépátvételeket nézegettem Pécsett, a Mecsek Rallye-n, amikor még úgy fújták fel festékkel a rajtszámokat a versenyautókra. Matrica és társai sehol sem voltak még. Olyan szerencsés helyzetben voltam akkor, hogy a szénbányánál dolgoztam és a főnökömet rá tudtam beszélni arra, hogy csináljunk egy autósport klubbot. Így alakult meg a Mecseki Szén Autósport Club, és ez egy nagyon eredményes egyesület volt. Ketten alapítottuk és a főnököm, jó barátom, Gulyás Emil 1976-ban, a másodosztályban abszolút bajnok lett, Polski Fiattal, majd disszidált Németországba. Ekkor átkerültünk a Komlói Bányász SE-hez, mert csak így tudtunk pénzhez jutni, mivel önálló klubként a szénbánya nem tudott minket támogatni. Eztán két év múlva elkerültem a Budapesti Volánhoz, ahol már úgynevezett állami autóval versenyeztem, fekete rendszám, fehér rendszám és ilyenek.

Racing.hu: Az autósport iránti szereteted pedig a mai napig él…

Selmeczi György: Így bizony! Van egy legendás barátság Keszler Matyi, Budai Béla és én közöttem, ami már lassan 40, ha nem több évre nyúlik vissza. Ha kell, eljövök és segítek Bélának, családi rendezvényeken, születésnapokon, névnapokon összejárunk, nagyon jól megvagyunk. Egyébként felügyelek, tereprallyeban, rallyeban, és benne vagyok az Autósport Szövetségnek, ha nem is a legszűkebb vezetői testületében, de az etikai bizottságnak a tagja vagyok. Tehát van kötődésem gazdagon az autósporthoz.

Racing.hu: Mi a véleményed a rallyesport jelenlegi itthoni helyzetéről? Jó irányba indultak el a dolgok, stagnálás várható, vagy ne adja az ég van a tavalyi évtől még lentebb is? Bár az Eger Rallye nevezési listája szerencsére nem az utóbbi változatot látszik alátámasztani…

Selmeczi György: Igen, én is úgy látom, hogy elindult valami, őszintén bízok a fejlődésben. Azt szeretném, hogy ez a tendencia ne forduljon meg, mert különben itt néhány év múlva nem lesz autósport. 

Racing.hu: Szükség lenne a tendencia fokozására, gyorsítására. Mivel lehetne ezt elérni?

Selmeczi György: Azt nem tudom, de ha mindenki összeveszik mindenkivel, az biztosan semmi jót nem fog szülni. Nem vezet sehová a civakodás. Van egy ellenzék, akik évek óta többször is át szerették volna venni a hatalmat, mert ez a vita már a hatalmi harcokról is szólt. Ma már sikk az MNASZ elnökének, főtitkárának vagy szakmai igazgatójának lenni. Van egy réteg, akik mindent meg akarnak azért tenni, hogy a régi vezetőséget leváltsák és jöjjön az új, ezért mindenbe belekötnek, és nekik semmi nem jó. Kellene egyszer hagyni, hogy nyugodtan lehessen dolgozni. Van egy új rallye szakágvezető, a tereprallyeban talán két éve dolgozik Varga Imre, és úgy néz ki, hogy végre valahára megmozdul valami. Csak, mint mondottam, kellene hagyni őket nyugodtan dolgozni. Hogy ne azzal kelljen foglalkoznia egy szakágvezetőnek, hogy mikor fúrják meg és miért!? Talán így eljuthatunk végre az igazi sikerekig.

Racing.hu: Köszönjük a beszélgetést és további kellemes üdülést kívánunk! :-)