Turi Tamás: Mi is WRC projekten dolgozunk…

A Szilveszter Rallye-n ismét WRC-ben láthattuk Magyarország egyik legnépszerűbb rallye pilótáját, Turi Tamást, aki az év utolsó versenyén Somogyi Pállal a jobbján ült be több év kihagyás után egy Subaru Imprezza WRC-be. A rossz hír, hogy a szilveszteri autózás már régen volt, a jó viszont, hogy a tervek szerint a párosnak ez csak a bemelegítés volt a 2013-as évre. Turi Tomival beszélgettünk.

Racing.hu: Milyen érzés volt újra WRC-t vezetni a Szilveszter Rallye-n?


Turi Tamás: Milyen érzés is volt? Hát rosszat, azt nem lehet rá mondani. Arra vágytam világ életembe, hogy WRC-t vezethessek, így elmondhatom, szuper volt, hogy egy ilyen autóba ülhettem be az év utolsó futamán. Az biztos, hogy Palinak nagyon nagy köszönettel tartozok azért a rengeteg munkáért, amit annak érdekében végzett, hogy rajthoz tudjunk állni a Szilveszter Rallye-n.

Racing.hu: Csak WRC-vel indultál volna el, vagy egy kisebb kategóriás autóval is nekivágtál volna az év utolsó futamának?


Turi Tamás: Igazából ez a WRC a verseny előtt szinte az utolsó percben jött össze. Először egy Mitsubishire gondoltunk, azzal szerettünk volna elindulni, az egy N-es autó lett volna. De kaptunk egy remek ajánlatot Budai Bélától és így sikerült beülnünk a Subaruba, amit egyáltalán nem bánok, mert így biztosan sokkal jobb volt, mi jól éreztük magunkat az autóban.


Racing.hu: Milyen volt belülről az évadzáró?


Turi Tamás: Maga a verseny jó volt, nagy kalandunk nem akadt én viszont hibáztam néhányat. A Subaru kapcsolói között van egy kapcsoló, amivel a gázpedál állását lehet szabályozni, hogy etapon ne legyen annyira „ideges” az autó. Ezt rögtön az első gyorsasági rajtja előtt - ami este volt - szerettem volna visszaállítani a „harapósabb” verzióra, de sajnos mellé nyúltam a sötétben és összezártam minden hajtást fixre, így szinte kezelhetetlen volt az autó. Emiatt elvesztettünk kb. 10 másodpercet.Sokkal gyorsabbak lehettünk volna, ha nincs ez a baki. A másnapi első gyorson ismét hibáztam egyet megint bent maradt vagy 8 másodperc. Csak ilyen apróságok voltak, amik kívülről nem hiszem, hogy látszottak. Maximum az időeredményünkön. Régen ültem WRC-ben, én is izgultam, hogy minden jó legyen. 4 darab gumink volt összesen, slickkel mentünk végig, hógumiban csak akkor gondolkodtam volna, ha van hó. A gumik az utolsó körben voltak a legjobbak, amikor már olvadt egy kicsit a fagyos talaj, és némileg már száradt is.   


Racing.hu: Somogyi Pali nem ma kezdte a szakmát, rengeteg tapasztalata van. Nem is először mentetek együtt. Milyen volt most vele dolgozni?

Turi Tamás: Palival jó volt menni. Nem ez volt valóban az első közös szereplésünk, 2011-ben mentünk már együtt a Mikulás Rallye-n, az ismeretségünk pedig már nagyon régi. Ezt a közös versenyt már elég régen tervezgettük, és azt kell, hogy mondjam ezúttal sem okozott csalódást, profin és pontosan diktálta a pályákat, kiválóan együtt tudtunk működni. A tréningen megbeszéltünk mindent, és bár én sem szeretem váltogatni a navigátoraimat, de mentünk már annyit közösen, hogy nem volt semmilyen komoly problémánk. Az apróságokat pedig hamar átbeszéltük.

Racing.hu: WRC-s pilótaként miként fogadtad a WRC-k újbóli csatasorba állításának a hírét?

Turi Tamás: Én mindenképp örülök neki. Úgy gondolom, hogy amióta a WRC-k innen Magyarországról „elmentek” azóta a nézőszám is jelentősen megcsappant. Nagyon sok embert, szurkolót, rajongót és fanatikust vonzanak ezek az autók a pálya szélére. Tehát szerintem igenis szükség van rájuk, bízok benne, hogy újra a gyorsaságik mellé csábítják a rallyesport szerelmeseit.

Racing.hu: Hogy érzed, lesz annyi WRC idén a hazai pályákon, amik egészséges csatát tudnak majd vívni?

Turi Tamás: Szerintem a mezőny elejéből többen is WRC-vel fognak menni. 5-6 ember biztosan WRC-t állít a rajtvonal mögé, mert érzésem szerint még ezeket a lényegesen frissebb N-es Mitsubishiket is egy WRC-vel azért meg lehet verni. Aki tehát bajnok szeretne lenni, annak valami erősebb autó után kell néznie.

Racing.hu: Számíthatunk-e arra, hogy Turi Tamás 2013-ban újra az ORB-ben versenyezzen?

Turi Tamás: Dolgozunk rajta. Igaz már tavalyelőtt is dolgoztunk azon, hogy a 2012-es évet végig tudjuk csinálni, de nem sikerült, tehát inkább bele sem kezdtünk. De nem állunk le, ha minden összejön, akkor szeretnénk menni egy teljes évadot az országos bajnokságon.

Racing.hu: Arról tudsz-e már valamit mondani, hogy mivel és kivel tervezed a 2013-as évet?

Turi Tamás: Mi is WRC projekten dolgozunk, támogatók kérdése, hogy miképpen fog összeállni ez a sztori. Pénz függvénye, hogy milyen autót tudunk bérelni, ha minden összejön, akkor persze WRC lesz. Ha nem, akkor megyünk valami kisebb kategóriában, esetleg egy N-es Mitsubishivel. Hogy kivel? Természetesen Somogyi Palival. Elsősorban az lenne a cél, ha már visszajöhetnek a WRC-k, akkor tudjunk is egy ilyen technikával menni, mert bár a relatív olcsón bérelhető WRC-k már nem fiatal darabok, de mint mondottam, szerintem még mindig megverhetőek velük a N csoport legjobb autói.

Racing.hu: Az autópiacon jártatok már? :-)

Turi Tamás: :-) Nem, még nem voltunk, nem néztünk még meg egy autót sem, ajánlatunk viszont már van több is, de még nem próbáltam és teszteltem egyetlen autót sem.

Racing.hu: Szíved szerint te milyen WRC-be ülnél bele?

Turi Tamás: Ez jó kérdés… A legújabb fejlesztés, a legkomolyabb autó, amit vezettem az a Subaru volt. Szívesen beülnék egy Citroenbe, vagy egy Fordba is. Amelyik jól megy. Nem tudok rá konkrét választ adni. Az viszont biztos, hogy ez a fordos történet valamiért mindig is izgatott engem. Azt biztosan nagy örömmel kipróbálnék egyet.

Racing.hu: Köszönjük a beszélgetést, és szurkolunk, hogy az Eger Rallye-n ne csak a pályák mellett sétálni, hanem mondjuk egy Ford Focus WRC-ben is láthassunk téged a Dobó téri céldobogón.    

Salánki Gábor